Jedzenie zrównoważonej diety przy zachowaniu budżetu może...
Kiedy warto zacząć oszczędzać? Nie ma idealnego momentu...
Oszczędzanie czasu i pieniędzy to nie tylko kwestia dobrej...
Zakupy na wyprzedażach mogą być świetnym rozwiązaniem dla...
Z ostatniego badania ASM Sales Force Agency wynika, że przewodnictwo wśród najtańszych sieci handlowych w Polsce należy do Auchan. Średni koszyk zakupowy w tej sieci wynosi 243,92 zł i zwiększył się o 10,77 zł (+4,62 proc.). Lidlowi udało się jedynie zmniejszyć dystans do lidera, obniżając ceny o 2,29 proc. w porównaniu ze styczniem. Jednakże, różnica między Auchan a Lidl stopniała do zaledwie 4,40 zł. Makro, które zajęło trzecie miejsce było już droższe od lidera o 30,16 zł. Ostatni ranking najtańszych sieci handlowych w Polsce wykazał, że w styczniu czołową pozycję zajmował Auchan z koszykiem zakupowym wynoszącym 233,15 zł. W porównaniu z grudniem koszt wzrósł o 0,87 zł (0,37 proc.). Drugie miejsce w rankingu zajęło Lidl, który był droższy od Auchan o 21 zł. Kaufland zajął trzecie miejsce, a różnica w cenie między nim a liderem wynosiła 29,43 zł. Natomiast Makro znalazło się na czwartej pozycji z koszykiem zakupowym na poziomie 269,61 zł.
W lutowym badaniu ASM Sales Force Agency odnotowano znaczne wzrosty średnich cen koszyków w 13 na 14 analizowanych sieci. Tylko Lidl zdecydował się na obniżki, podczas gdy w pozostałych sieciach ceny podskoczyły. Największy wzrost cen był widoczny w Kauflandzie o 24,14 zł (9,23 proc.) i w Carrefourze o 21,22 zł (7,78 proc.). Koszyk z zakupami w e-grocery był najdroższy, osiągając wynik 323,97 zł. Natomiast najtańszą opcją pozostają dyskonty, w których koszt zakupów wyniósłby 278,49 zł. W lutym 2023 roku ceny wzrosły we wszystkich sieciach w porównaniu do lutego 2022 roku. Największy wzrost cen był widoczny w Carrefourze - o 66,77 zł (+29,37 proc.). W Intermarché wzrost cen wyniósł 24,57 proc., w Biedronce 24,53 proc., a w Polomarkecie 24,36 proc. Średnia cena koszyka zakupowego we wszystkich badanych sieciach wyniosła w lutym 285,46 zł, co oznacza wzrost o 11,75 zł (4,29 proc.) w porównaniu z poprzednim miesiącem.
Dzięki wdrożeniu tarczy antyinflacyjnej w lutym 2022 roku, zaczął się spadek cen jedzenia. W lutym 2023 roku, jeśli zdecydowalibyśmy się na zakup wyłącznie najtańszych produktów, zapłacilibyśmy 220,48 zł, czyli o 23,44 zł mniej niż w Auchan, ale jednocześnie o 9,12 zł więcej niż w styczniu. Natomiast koszyk złożony wyłącznie z produktów najdroższych kosztował 348,47 zł, o 12,15 zł więcej niż w styczniu. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wynosiła 127,99 zł i była wyższa o 3,03 zł niż miesiąc wcześniej. W ujęciu rocznym, koszyk minimalny był o 21% droższy niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był droższy o 14,35 proc. Całkowita wartość koszyka zakupowego zwiększyła się o 21,35 proc. z 235,24 zł w lutym 2022 r. do 285,46 zł w lutym 2023 r. Według analityków, tarcza antyinflacyjna odegrała ważną rolę w zmniejszeniu wzrostu cen.
W pierwszym kwartale 2023 roku wszystkie dziesięć kategorii produktów objętych badaniem Koszyk Zakupowy na przestrzeni roku, odnotowało wzrost cen. Wszystkie dziesięć kategorii zanotowało dwucyfrowy wzrost cen. Największy skok cen był widoczny w kategorii produktów tłuszczowych, gdzie ceny wzrosły o 53,51 proc. Ceny dodatków zwiększyły się o 38,28 proc., a chemii domowej i kosmetyków o 23,75 proc. Stwierdzono również wzrost cen w kategoriach nabiał, mrożonek i produktów sypkich o odpowiednio: 23,34 proc., 23,30 proc., 21,90 proc. Jedynie ceny słodyczy wzrosły o 11,97 proc., co jest najmniejszym podwyższeniem wśród kategorii produktowych. ASM Sales Force Agency badając Koszyk Zakupowy, bierze pod uwagę ceny 40 najpopularniejszych artykułów FMCG z podstawowych kategorii danego sklepu. Zdaniem Dyrektora Zarządzającego ASM Sales Force Agency, Zbigniewa Sierockiego, w pierwszym kwartale 2023 roku obserwujemy bardzo wysoką dynamikę wzrostu cen. Zdaniem ekspertów sieci handlowe muszą podnosić ceny ze względu rosnące stawki producentów, wysokie koszty energii, paliwa i koszty pracy.